Skip to main content

Pinterest není klasickou sociální sítí, ale směsí vizuálního vyhledávače a inspirativní platformy. Zatímco sítě jako Facebook a Instagram sdílejí obsah z minulosti nebo současnosti, Pinterest je o budoucnosti!

Vyznavači této sítě jsou plánovači. Pinterest pomáhá lidem vytvářet život, který milují. Jak přesně to ale tato platforma dělá? Z pohledu uživatele existují tři dobré důvody, proč navštívit Pinterest:

1. Každodenní rozhodnutí:
“Chloe hledá party oblečení na víkend.”
Jaké produkty spadají do této kategorie? Oděvy, obuv, šperky, kosmetika, vlasové výrobky, laky na nehty, módní doplňky.

2. Sezonní příležitosti:
“Sarah hledá nápady na vánoční ozdoby už v listopadu.”
Jaké produkty vlastně hledá? Osvětlení a svíčky na vánoční stromek, vánoční ozdoby, přikrývky a kožešiny, textilie jako polštáře, ubrusy, příbory, adventní věnce, adventní kalendáře.

3. Momenty života:
“Tom a Martha budou mít svatbu a hledají inspiraci pro to, aby tento jejich den byl dokonalý.”
Jaké produkty tedy hledají? Catering, fotograf, místo svatby, svatební kytice, dekorace, šaty pro nevěstu a oblek pro ženicha atd.

Všimnete si, že díky produktům nebo službám, které nabízí vaše společnost, jste již uprostřed hry! Vaše velká výhoda na Pinterestu:
můžete oslovit lidi během jejich plánování a rozhodování. Značky zde nejsou zavádějící, naopak, inspirují uživatele. Na Pinterestu sdílíte své nápady s lidmi, kteří je opravdu chtějí vidět a kteří záměrně vyhledávají a používají váš obsah. A to je velmi důležitá součást perfektní marketingové strategie.

Ne, Pinterest není pouze pro lidi, kteří se zajímají o módu, kutilství, bytové doplňky a recepty. Na Pinterestu je více než 30 kategorií – od automobilového průmyslu a financí, přes cestování až po vzdělávání nebo sport. Platforma se také těší mimořádně oblibě pro svá specializovaná témata!

Podívejme se, kdo jsou uživatelé Pinterestu.

Pokud chcete porozumět demografii uživatelů, měli byste se podívat na svět čísel Pinterestu: Na celém světě je 450 milionů aktivních uživatelů Pinterestu (Zdroj: Sprout Social). Pinterest má nyní v České republice přibližně 1,2 milionu uživatelů a sleduje ho 73 % žen
a 27 % mužů. A má to stoupající trend.
(Zdroj: statista.com)

1. Poznejte své cíle a cílové publikum na Pinterestu

Pro optimalizaci strategie je nejdůležitější vědět, jaký je váš cíl.
Čeho chcete na Pinterestu dosáhnout?

· Povědomí o značce
· Získat konverze (např. Registrace k odběru newsletteru nebo webináře)
· Podpora offline prodejů
· Zvýšení online prodeje
· Zvýšení počtu stažení aplikace

Jaké umístění na Pinterestu chcete? Kdo je vaší cílovou skupinou? Jakou přidanou hodnotu můžete nabídnout své cílové skupině a jak ji vše můžete zpřístupnit digitálně?

HAMMER TIP:

Ujistěte se, že váš obsah odpovídá zájmům vaší cílové skupiny na Pinterestu. To znamená, že nejde jen o suché připnutí vašich produktů, ale o sdílení obsahu, který slouží jako řešení problémů vaší cílové skupiny.

2. Optimalizujte svou pin strategii

Existuje několik základních faktorů, které by měla vzít v potaz každá dobrá strategie pinů:

· Analyzujte svůj web: Tak získáte nejenom přístup k jeho analýze, ale také ukážete uživatelům, kde mohou najít váš další obsah.

· Aktivujte Rich piny: Rich piny zvyšují viditelnost ve feedu a obsahují další informace.

· SEO: Prozkoumejte svá nejdůležitější klíčová slova a integrujte je do svých profilů, štítků a popisů pinů.

· Vytvářejte světy témat: Srdcem vašeho profilu na Pinterestu jsou vaše nástěnky. Vytvořte co nejpodrobnější tituly.

· Kontinuita a efektivita: Každý den přidejte nějaký pin a využijte časově úsporné plánovací nástroje, jako jsou Socialbakers, Viraltag nebo Hootsuite.

· Vytvořte šablony návrhů: Pro svůj standardní pin vytvořte 4–5 šablon tak, aby pak stačilo už jenom měnit obrázky a text. To vám ušetří spoustu času! Design pinů navrhněte podle své firemní značky, abyste se dostali do povědomí.

Jakou pozici chcete mít na Pinterestu? Kdo je vaší cílovou skupinou? Jakou přidanou hodnotu můžete nabídnout své cílové skupině a jak ji můžete zpřístupnit digitálně?

HAMMER TIP:

Doporučujeme připnout alespoň 2 až 6 pinů denně, nejlépe kombinaci standardních pinů s Video piny a Story piny.

V případě sezonních pinů nezapomeňte: Vyznavači Pinterestu jsou plánovači! Udělejte to jako profesionální maloobchodní marketéři a začněte plánovat svůj obsah dobré tři měsíce před začátkem sezony.

Spam: Pinterest je v současné době velmi aktivní proti spamovým profilům. I přesto buďte velmi opatrní, abyste nepoužívali piny ze spamových účtů.

3. Optimalizujte svůj web

Propracovaná strategie pinů a pravidelná aktivita na Pinterestu je důležitá, ale je to pouze polovina úspěchu. Chcete-li dlouhodobě úspěšně integrovat Pinterest do své marketingové strategie, měli byste se také podrobněji podívat na svůj web. Je navržen tak, aby byl přátelský
k Pinterestu?

Chcete-li optimalizovat svůj web pro Pinterest, a tím generovat větší dosah, měli byste udělat tyto kroky:

HAMMER TIP:

„Skryjte“ své piny, aby je nebylo možné vidět
v blogu, ale až po kliknutí na tlačítko „Připnout“. To je možné například pomocí pluginu sociálních médií, jako je Shariff, Tasty Pin nebo pomocí tlačítek Easy Social Share Buttons. Nezapomeňte: Pouze Shariff stoprocentně splňuje požadavky GDPR!

Zahrňte widgety Pinterest
Sdělte, že jste aktivní na Pinterestu. Pinterest vám nabízí různé widgety, které můžete použít k propagaci svého profilu, vybraných pinů nebo nástěnek. Pomocí tlačítka Uložit usnadníte návštěvníkům zapamatovat si na Pinterestu obsah, který se jim líbí, a tlačítkem Sledovat jednoduše pozvete své návštěvníky, aby vás sledovali.

Zahrňte obrázky optimalizované pro Pinterest
Tím se zvyšuje šance, že návštěvníci vašeho webu budou i nadále sledovat váš obsah. Můžete například vložit obrázky na konci svého blogu s výzvou k akci, aby si uživatelé obrázek připnuli. Vzhledem k tomu, že návrh blogu nebo webu je obvykle vytvářen ve formátu na šířku, je třeba mít na paměti, že tomu musí být přizpůsobená také grafika. Měla by tedy být ve formátu na výšku.

Optimalizujte cíle odkazů
Zatímco první dva tipy se týkaly upoutání pozornosti návštěvníků vašeho webu nebo jejich povzbuzení k sledování vašeho Pinterestu, uživatel může přijít rovnou z Pinterestu a váš web ještě nemusí znát. Klikl na jeden z vašich pinů, které odkazovaly na váš web. To znamená, že se zajímá o vaše produkty a vaši společnost. Právě teď máte šanci získat jeho důvěru a přesvědčit ho o svých produktech.

Piny, které vedou na webovou stránku vaší společnosti, by měly odkazovat na vaše produkty, optimalizované články v blogu nebo optimalizované vstupní stránky. U všech cílových odkazů musí uživatel najít to, co ho na pinu nejvíc zaujalo. Pokud máte například na pinu zobrazený módní předmět nebo bytový doplněk, ujistěte se, že si ho uživatel může koupit hned po kliknutí. Pokud jste uživatele zaujali řešením konkrétního problému, měl by zde hned najít správný článek na blogu.

Nikdy neztraťte ze zřetele svůj cíl: Jde o přeměnu zainteresovaných uživatelů na kvalifikované potenciální zákazníky. Podle toho, co nabízíte, má také smysl nabídnout uživatelům bezplatné stažení, slevovou kampaň nebo možnost přihlásit se k odběru newsletteru,
a to hned na vstupní stránce.

4. Oslovte svou cílovou skupinu těmito formáty pinů

Inspirujte uživatele pomocí optimalizovaných návrhů pinů a formátů, které přesně odpovídají vašemu cíli: objev, inspirace, povědomí, pozornost nebo přímá implementace – to je cesta uživatele na Pinterestu. Jedná se o jeden z největších faktorů úspěchu, zejména
u Pinterestu coby vizuálního vyhledávače. Proto by měl mít vysokou prioritu.

Nezobrazujte pouze svůj produkt – můžete udělat mnohem více! Pinterest má na výběr několik speciálních formátů pinů, které můžete použít ke zvýšení intenzity nákupů, záložek kampaní nebo povědomí o značce podle cíle, kterého chcete dosáhnout.

Tipy pro obrázky produktů:
Mohu své produkty jednoduše připnout? Ano, pokud máte taktiku a kombinujte svou pinovou strategii s různými formáty pinů! Zejména v sektoru e-commerce si můžete skvěle vytvořit základ s produktovými piny a naplnit jimi svůj redakční kalendář (Tailwind). Doporučujeme nejen fotografie produktu na bílém pozadí, ale také fotografie, které zobrazují váš produkt při každodenním používání, a proto jsou inspirativnější.

Zde vidíte rozdíl. Který z nich je pro vás lákavější?

Dalším bodem, který hovoří ve prospěch využití fotografií produktů, je fakt, že Pinterest má funkce vizuálního vyhledávání. To znamená, že uživatelé mohou hledat podobně vypadající produkty pomocí Pinterest Lens nebo vizuálního vyhledávání. Pokud budou moci uživatelé najít všechny vaše produkty pomocí těchto funkcí, zvýší se tím váš dosah.

Spolupracujete s influencery? Pak jsou tyto obrázky také velmi vhodné pro vložení. Můžete vybrat svůj web jako cíl odkazu nebo odkaz přímo na svůj instagramový účet. Zahrnutí Instagramu má pro generování nových sledovatelů svůj smysl, ale doporučujeme nasměrovat většinu pinů na váš web. Zkušenosti ukazují, že tato cesta přináší větší úspěchy a víc konverzí.

HAMMER TIP:

Použijte piny s překrytím textu!
Fotografie produktů bez pozadí v profilu Pinterest na dobrou strategii opravdu nestačí. Zvláště pokud chcete na svém webu zvýšit počet kliků! Zjistili jsme, že piny s textovým překrytím dosahují mnohem vyššího počtu kliknutí než obrázek produktu bez pozadí.

Vytvořte základ se standardním pinem

Váš pin může být navržen s obrázkem a smysluplným textem podle toho, o jaké odvětví a téma se jedná. V oblastech, jako jsou koučink, finance, marketing atd. stačí pracovat s čistými fotkami z fotobanky nebo dokonce jen s barevným pozadím a textem. U těchto témat je kladen důraz na obsah za pinem na webu – nikoli na inspirativní obraz. Kromě toho nepotřebujete vždy extrémně kvalitní obrázky.

Standardní pin může vypadat takto:

Tipy pro optimální design pinu:

Nejprve je potřeba si uvědomit, že 85 % uživatelů se dívá na Pinterest v mobilních zařízeních. (zdroj: Hootsuite) Takže se ujistěte, zda je váš pin čitelný a vyčnívá mezi ostatními piny ve feedu!

1. Krátký a výstižný text
2. Jednoduché čitelné písmo
3. Design v CI: Logo / URL, barvy, písma
4. Integrujte do textu relevantní klíčová slova a vzbuďte zájem
5. Text musí dodržet vše, co slibuje, když kliknete na web, jinak uživatelé Pinterestu velmi rychle opustí váš pin.

Standardní pin by měl obvykle tvořit největší část vašich pinů. Můžete ho snadno vytvořit pro blogové články, soubory ke stažení nebo kategorie produktů.

Nabídněte přímou
přidanou hodnotu
s inspirativními
piny

Uživatelé Pinterestu se rádi inspirují vizuálním vyhledávačem. Přemýšlejte tedy o tom, jak můžete vytvořit přidanou hodnotu pomocí skvělých inspirativních pinů. Patří sem například kontrolní seznamy nebo infografiky.

Získejte více povědomí
s Video piny

Jak můžete získat ještě větší povědomí o svém pinu ve feedu? S Video piny! Pokud se ve feedu zobrazí 50procentní sledování videa, přehraje se automaticky, což generuje pozornost a zvyšuje pravděpodobnost interakce. Videa se doporučují také proto, že mají prioritu v aplikaci a jsou umísťována nahoru. Nejlepší je vyhledat klíčová slova, která jsou pro vás relevantní, vyfiltrovat je na „pin videa“ a nechat se inspirovat! Videa by měla být dlouhá přibližně 15–30 sekund a ve formátu na výšku (2: 3). Nezapomeňte do videa vložit logo, skvělý začátek, který zaujme, a na konci výzvu
k akci.

HAMMER TIP:

Animace a další
Nemáte žádný videomateriál nebo máte málo času? V tom případě zkuste animace. Můžete je například automaticky stáhnout ze stávajících pinů pomocí online návrhového nástroje Canva. Skvělou alternativou jsou také soubory GIF nebo stop motion videa.

Použijte Story piny, nový revoluční formát pinů!

Story piny nejsou příběhy jako na Instagramu. Spíše jde
o jakési „mikroblogování“, díky kterému můžete například připravovat články na blogu ve zkrácené verzi pro Pinterest. Zajímavavost: Spoustu různých cílů odkazů, a tedy i výzvu
k akci můžete nastavit jediným pinem.

Story pin může vypadat takto:

HAMMER TIP:

Hammer tip: Video nebo Story piny
Tyto piny vyvolávají nejsilnější dojmy
Máme zkušenost, že nové formáty pinů, jako jsou Video piny nebo Story piny, mají v organice vyhledávačů mnohem větší dosah než standardní piny. Tento potenciál byste neměli nechat nevyužitý!

Karuselové piny také fungují na Pinterestu

Tento formát s několika obrázky v jednom příspěvku již pravděpodobně znáte z Instagramu. I zde můžete nahrát několik pinů jako karusel a každému obrázku přiřadit samostatný pin a URL adresu.

Aktivujte chytré Rich piny

Rich Piny obsahují další informace, které se automaticky získávají z metadat vašeho webu. To je skvělé, protože poskytují Pinterestu ještě relevantnější klíčová slova. Kromě toho se vašim pinům automaticky přidává název, který zvyšuje vaši viditelnost ve feedu. Pinterest rozlišuje mezi třemi různými Rich piny: piny článků, receptové piny a produktové piny. Například Rich receptové piny přímo ukazují ingredience a dobu přípravy. S Rich produktovými piny lze integrovat cenu a informace o dostupnosti.

Oslovte cílovou skupinu ještě konkrétněji pomocí reklam Pinterest

Je na sociálních sítích, jako jsou Facebook a další, hodně reklam
a jsou drahé? Pořád jsou velmi úspěšné, ale také je jich skutečně hodně a jsou poněkud nákladné. S Pinterestem je to jiné: Reklamy jsou zde k dispozici až od jara 2019. Proto je zde ještě hodně nevyplněných mezer a výhodou jsou také nízké ceny. Reklamy na Pinterestu si lze představit jako kombinaci reklam na Facebooku a Google Ads: Můžete cílit podle zájmů a cílové skupiny i podle určitých klíčových slov. Společně s vizuálním zaměřením, které má emocionální účinek, je reklama Pinterest zajímavou kombinací, a proto může být velmi úspěšná.

HAMMER TIP:

Organicky otestujte, které piny již cílová skupina dobře přijímá a mají dobrou míru prokliků (CTR). Ty pak můžete využít
v cílených reklamách. Pinterest se vyznačuje udržitelností pinů, takže váš pin žije na této platformě i po skončení kampaně. Například při spuštění reklamy v oblasti receptů byla její cena za proklik (CPC) snížena z původních 0,12 EUR na 0,02 EUR. Zpočátku stačí na testování potenciálu rozpočet ve výši 500 až 1 000 EUR. Ziskovou návratnost prostředků vložených do reklamy (ROAS) lze určit poměrně rychle, zejména v oblasti e-commerce. Nejlepší je tedy začít ihned po nastavení nebo revizi svého profilu s paralelním přepínáním reklam Pinterest.

Doporučujeme vám připravit si měsíční vyhodnocení. Nekontrolujte přitom jen to, zda jste dosáhli svých klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI), ale neustále optimalizujte svou strategii!

Analyzujte své nejlepší piny s největším počtem kliků, nejvyšší angažovaností, a především nejlepší mírou prokliků (CTR). Tyto piny dobře ladí s vaší cílovou skupinou – ať už kvůli designu nebo tématu. Chcete-li to udělat, vytvořte více pinů a změňte šablonu návrhu, obrázky nebo text, abyste dlouhodobě zvýšili svůj dosah.

Pracujete také s externími piny? Pak také analyzujte, který obsah třetích stran funguje nejlépe. Existují témata, kterými jste se zatím nezabývali, například ve formě blogového článku, která vám však tematicky velmi vyhovují? V tom případě je to nejlepší analýza k získání relevantních nápadů pro váš obsahový marketing.

Závěr

Pinterest je marketingová platforma pro rok 2021, která by neměla chybět v marketingovém mixu žádné společností. Začněte hned teď, budujte komunitu Pinterest a vytvořte úspěšný organický kanál. Využijte dalších příležitostí, které jiné platformy sociálních médií nenabízejí, abyste zvýšili svůj dosah
a posílili svou značku.

V relativně nové oblasti pinterestových reklam stále existuje jen malá konkurence. Využijte tedy příležitosti k dosažení vynikajících výsledků za nízké ceny kliků. To, kolik úsilí a času od vás Pinterest vyžaduje, záleží na vašem cíli a strategii pinu. Obecně však lze říci, že start na této platformě se třemi až šesti dny v měsíci je realistický. Jakmile se Pinterest osvědčí, stojí za to investovat do něj více prostředků. V některých společnostech pracuje jeden nebo dva zaměstnanci pouze na Pinterestu. Ale
i při menším množství prostředků lze dosáhnout hodně!

Pinterest je ve srovnání s jinými platformami sociálních médií poněkud jedinečnou platformou, ale přišli jsme mu na klouba prolomili kód.

Pokud chcete rozšířit své podnikání na Pinterestu a v budoucnu dosáhnout velkých výsledků, rádi vám pomůžeme!

Renata Szoboszlay
Head of Social Media
www.hammeragency.eu